in Kurs

’Technologies of Digital Libraries II’ – Apokalypsen är 4000 ord lång

Klockan har passerat 01:00. Jag dricker min andra kopp kaffe för kvällen. Under veckan har jag långsamt tagit mig genom det japanska drone/sludge/noise-trion ’Boris’ plattor i kronologisk ordning. Ljudet i mina hörlurar reflekterar precis hur jag känner mig just nu.

DEADLINE OM SJU TIMMAR.

’Technologies of Digital Libraries II’ var DLIS-programmets sista ’vanliga’ kurs innan masteruppsatsen tog över hela slutterminen. Ungefär som forsättningskursen i ’Information Retrieval’ utgjordes denna kurs av en praktisk övning samt en längre text. ’Technologies of Digital Libraries I’ var en kort introduktion till HTML/CSS, XML och SQL. ’Technologies of Digital Libraries II’ skiter i helt och hållet i SQL och fokuserar mycket på HTML/CSS. Och sen väljer att titta på någonting helt annat.

’Technologies of Digital Libraries II’ var en bra kurs, men en kurs som jag tror få kan uppskatta innan den är över. Att jonglera masteruppsats, kurs och karriär är jävligt svårt. Det som gjorde mig lite besviken var den totala avsaknaden av SQL. De flesta var nog helt okej med detta. Men somliga tycker om det som är tråkigare och databas-igare…

Den första delkursen var inte (i mina ögon) särskilt krävande. Vi skulle skapa en s.k ’mashup’ av olika datakällor och implementera dessa i en webblösning. I mina öron lät detta som: ’Skapa en webbsida i WordPress som embedda lite olika saker som en YouTube-video eller ett Imgur-album’. Och det var det som jag gjorde.

När jag la märke till hur webbcentrerad ’Technologies of Digital Libraries II’ var såg jag detta som en ursäkt att hålla på med andra saker. Sedan studiestarten hade jag lärt mig CSS (och lite HTML) på egen hand genom att skapa denna webbsida. Designen var strykful och CSS-koden bajs. Planen var därför att ge min webbsida ett rejält ansiktslyft och sen skriva klart den första tentan med min förbättrade CSS-kunskaper. I efterhand var jag nöjd med detta beslut. Jag blev bättre på CSS och webbdesign. Mashupen skrevs på en dag.

Den andra delkursen hade ganska lite med HTML/CSS, XML eller SQL att göra. Uppgift: Skriv en vetenskaplig paper på 4000 ord om en digital teknologi med relevans för digital bibliotek. Och se till att ha med den senaste forskningen.

Well shit.

Med två veckor kvar till deadline var det bara att hitta ett ämne snabbt (’Linked open data’) och skriva som en galning. Två veckor och 3500 ord senare lämnar jag in min paper, helt övertygad att det är den sämsta skiten jag någonsin har skrivit. Men så dåligt var den inte. Betyget som trillade in några veckor senare fick mig att se på min uppsats som lite mer än en bajskorv.